עמוד בית  צרו קשר  מפת אתר  
  
אודות שירותינו מידע רפואי שאלות ותשובות מילון מונחים חדשות ואירועים קישורים בדוק את עצמך מידע מדעי English Information
המרכז לרפואת השינה
מיסודה של המעבדה לחקר השינה, הטכניון, מכון טכנולוגי לישראל
מידע רפואי
סניפי המרכז
סניפי המרכז לרפואת
השינה ממוקמים בחיפה,
חולון וחדרה.
Click to send this page to a colleagueשלח לחבר
Click to print this pageהדפס עמוד

רוצים להישאר בריאים החורף? לכו לישון

ליקט וערך: איתי גבאי, מנהל האתר 

 

הצטננות היא מחלה זיהומית של דרכי הנשימה העליונות. מחלה נפוצה זו נגרמת ממחוללים ויראליים שונים המדביקים מיליונים רבים של בני אדם ברחבי העולם. מדובר במחלה מדבקת מאוד המועברת בטיפות אירוסול (כמו הטיפות הנפלטות בזמן התעטשות) ובהפרשות הנזלת והרוק. בני אדם  מפסידים בממוצע כשני ימי עבודה בשנה בגלל הצטננות שיכולה להוביל לעיתים גם לסיבוכים בריאותיים קשים.

 

איכות שינת הלילה משפיעה על מערכת החיסון. שנת לילה טובה מחזקת ומשפרת את העמידות החיסונית של הגוף מפני מזיקים חיצוניים ובהם וירוס השפעת.

 

לאחרונה, מדענים מאוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב מצאו קשר בין איכות שנת הלילה לעמידות  בפני וירוס השפעת.

 

במחקר, השתתפו 153 מתנדבים ומתנדבות בריאים שדווחו על כמות ואיכות השינה שלהם בלילה. איכות השינה חושבה על פי היחס בין משך הזמן שישנו לבין משך הזמן ששכבו במיטה. המתנדבים הסכימו להיחשף לטיפות אף שהכילו את וירוס ההצטננות ועברו בדיקות במהלך השבוע שלאחר מכן לבדוק האם אכן הצטננו.

 

החוקרים מצאו שאנשים שישנו פחות מ-7 שעות שינה בלילה חלו כמעט פי שלושה בהצטננות מנבדקים שישנו 8 שעות או יותר בלילה. גם איכות השינה נבחנה ונמצא שנבדקים שישנו פחות מ 90% מהזמן בו שהו במיטה היו חשופים פי חמש להצטננות מאשר אלו שישנו 98% או יותר מהזמן ששהו במיטתם.

 

מתוצאות המחקר עולה כי שנת לילה קצרה ולא יעילה בשבועות שלפני חשיפה לוירוס הגורם להצטננות תגרום לסיכון מוגבר לחלות בהצטננות.

 

לדברי דר' לינה לביא  מהמעבדה לחקר תסמונת דום נשימה בשינה בפקולטה לרפואה של הטכניון אכן ישנו קשר הדוק בין איכות השינה לתפקודה של המערכת החיסונית. גם בעבודות מוקדמות יותר הראו שחסך בשינה גורם לרגישות למחלות זיהומיות. כיום על פי הספרות 7-8 שעות שינה הוא הזמן המומלץ לבריאות תקינה.

 


Sleep Habits and Susceptibility to the Common Cold, Sheldon Cohen et al., Arch Intern Med. 2009;169(1):62-67


רוצים לדעת עוד? מעוניינים לבדוק את איכות השינה שלכם? רוצים לשאול שאלות נוספות? אנו במרכז לרפואת שינה עמלים ימים כלילות על מנת שתוכל/י לישון שנת לילה נהדרת, נשמח לענות על שאלות נוספות באמצעות דף יצירת קשר או במענה הטלפוני בסניפי המרכז.
זכויות שמורות  © המרכז לרפואת השינה 2009. נבנה ע"י כתום בניית אתרים